börjar bli gammal

Idag har jag varit hos doktorn för att kolla mina födelsemärken/prickar. Ett väldigt spring hos doktorn nu för tiden, men den här tiden hade jag beställt för länge sen. Alltså innan jag fick min influensa/luftvägsinfektion/lunginflammation.

Jag blev ordentligt genomtittad från topp till tå. Men alla prickarna var ofarliga, som tur var. De som jag trodde kunde vara konstiga var det absolut ingen fara med, det var helt ofarliga märken som jag börjar få "för att du börjar bli gammal".  Däremot de små svara platta kunde möjligen börja växa, men jag skulle lägga dem på is i tio år tyckte han, och sen titta på dem igen.

Det känns bra! Jag var inte direkt orolig före heller, men det känns ändå bra att ha fått dem besiktigade.


På tal om något helt annat. Jag läste i DNs språkfrågarspalt häromdagen, krönikören var förvånad över att så många på journalisthögskolan (!) inte kunde skilja på dem och de. Till exempel var det inte ovanligt att det skrevs "Dem kom sent" . Liksom för att försäkra sig om det blev rätt drog man till med dem i alla tänkbara lägen. Jag är lika förundrad som krönikören... just den delen av den svenska grammatiken känns ganska självklar.



Kommentarer
Postat av: Magnus

Dem verkar ju lite korkade dem där journaliststudenterna!

2010-03-04 @ 08:10:11
Postat av: susanna

bra att du är frisk, men glöm inte att kolla om tio år!



måste erkänna att jag också har gjort fel på de och dem någon gång och behövt åtgärda vid redigering :(

2010-03-04 @ 08:47:00
Postat av: Lisa

Men du har väl inte gjort fel i början av en mening sådär? I slutet tycker jag det är lite mindre självklart om det ska vara jag såg de eller jag såg dem, där kan nog jag också gjort fel någon gång.

2010-03-04 @ 12:47:29
Postat av: susanna

skönt att höra!

2010-03-04 @ 15:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0