gallra

Som fackpamp ingår det i mina uppgifter att sitta med på anställningsintevjuer, och gallra bland ansökningarna. Eftersom vi inte anställt förut under min tid i facket får jag vara med om det för första gången nu (i grevens tid eftersom jag egentligen avgått).

Vi hade fått in runt 40 ansökningar till den enda tjänst som ska tillsättas till hösten, inte helt lätt att veta var och hur man ska börja. Nu är det ju som väl är inte jag som fattar det slutgiltiga beslutet, men min chef lyssnar tydligen väldigt mycket på vad vi och det andra facket tycker.

Först sorterade vi ut dem som inte hade behörighet, sådana som kom direkt från gymnasiet, eller hade fel utbildning, 30 kvar. Sedan plockade vi ut dem som hade civ.ingengörs utbildning, jag tyckte det var självklart att det skulle kallas, vi behöver fler civilingenjörer här!

Kvar var en hög på en hel klass, alltså runt 25 ansökningar från dem som läst till högskoleingenjörer i Trollhättan och blir färdiga nu till sommaren, alla ansökningar var lika varandra, undrar om de allihop gått samma söka jobb kurs?
 
Vi kan ju omöjligt kalla 30 pers, så på något sätt var vi alltså tvugna att sålla. Började med att plocka bort dem som inte sommarpraktiserat på lantm. Visserligen har man nog ingen större nytta av det när man väl börjar jobba, men det visar ju ändå att man är intresserad, någon sorts viljeyttring som kanske visar på ambition.
Kvar var runt 15 ansöknigar, fortfarande för många. Vi sorterade bort dem som hade familj och bodde för långt bort, typ i Trollhättan. Tror inte att man orkar pendla så långt i längden, och sannolikt flyttar man inte om man har familj. Tio kvar... fortfarande för många. Vi plockade bort de som var "för" unga, resonerade som så att man inte är riktigt mogen för det här jobbet om man är 21 år. Kvar var en hög på ungefär fem stycken, vilket väl är hanterligt.

Så så kan det gå till, det kändes som ett väldigt ansvar, det är ju jätte viktigt för den som har sökt, och det finns ju risk att vi sorterat bort den bästa sökanden, men på något sätt måste man ju gallra. De fem som blev utvalda kommer dessutom ändå bara att kallas i andra hand, förhoppningsvis hittar vi någon lämplig kandidat bland civilingenjörerna.


Kommentarer
Postat av: susanna

the very difficult task indeed, is the gamble. Will remember when i am not called for interview.

2010-04-07 @ 17:53:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0