orientering och självutveckling

På mitt hotellrum i Gävle. Och så väldigt hungrig, inte bra, det är en hel timme kvar tills vi skall träfas för att gå och äta middag. Nåväl, ni slipper ju iallafall vara i närheten av mig i detta olyckliga tillstånd.

Dag två av VIPS-kursen är avklarad, vi har hittllis ägnat tiden åt att lära känna varandra, och oss själva. Varandra genom att vi fick skiva ner lite stödord om oss själva på ett stort papper (A1, om ni funderade närmare på storleken) och sedan prata om oss utifrån det, så väldigt svårt.

På mitt stod det något i stil med Ulricehamn, KTH, Kungsbacka, träning, jakt, gift. Jag höll således ett litet föredrag om just mig själv utifrån dessa ord. Jäklars vad svårt att prata om sig själv, trots att det ju borde vara det ämne man känner allra bäst till. Men alla var ju i samma situation, och det är nog trots allt utvecklande.

Idag har vi ägnat hela dagen åt personlig utveckling. Mycket intressant. Särkilt en övning var bra. Om ni vill testa ska ni göra så här: (gör det, det är tankeväckande!!)

Skriv ner (i punktform) det du tycker att du är bra på. Skriv sedan ner det du tycker att du kan bli bättre på.

Därefter ska du skriva ner vad du attraheras av hos andra (allså vad får dig att tycka om en annan människa)
Och tillsist egenskaper hos andra som du irriterar dig på (alltså dåliga egenskaper hos andra människor)

Jag skall berätta längre ner vad man sedan skall göra med materialet, men först skall jag berätta att jag skall ta upp min ganska insomnade orienteringskarriär imorgon! Det ska blir så roligt! Jag är långt ifrån den enda orienteraren på kursen, och en av de andra har fixat en bil så vi kan åka till Gävle OKs närtävling imorgon. Nu hoppas jag bara att ngn har en kompass att läna ut. Jag har inte direkt en inbyggd kompass.. hm, host, råkade springa lite vilse igår när jag skulle jogga fram och tillbaks utmed ån här i stan. Ingen dålig bedrift tycker jag att följa en å och ändå komma vilse!




Och så fortsättningen på övningen då. De bra och dåliga egenskaperna som man skriver ner om sig själv är ju förstås sådant man är medveten om.

Sedan finns det ju enligt diverse teorier (Freud bla.) en hel del egeskaper som man har som man inte är/inte vill vara medveten om.

Däremot så projicerar man det på så sätt att man uppskattar dessa egenskaper hos andra. Det vill säga att man tenderar att ha de positiva egenskaper själv som man uppskattar hos andra, det är just därför man uppskattar dem. Det är ju trevlig, mindre trevligt är att det gäller även för de egenskaper man inte uppskattar hos andra, det är just därför man stör sig så vansinnigt på dem, omedvetet kan man tenderna att ha de egenskaperna, (och omedvetet tycka illa om dem hos sig själv antar jag) och då är det rysligt irriterande med andra som är sådana.

Jag vet inte, men jag tror det kan ligga en hel del i det. Och då är det ju ett väldigt bra sätt att få lite bättre självkännedom, och dessutom förstå varför vissa människor är så rysligt irriterande.

Nu är det bara 45 min kvar till middagen, hurra!


Kommentarer
Postat av: susanna

hm, blir faktiskt ganska intressant om man tillämpar på sin omgivning, tänker ut någon man störs sig på och varför..



låter i övrigt som att du har det ganska trevligt i gävle, och så trevligt med ett blogginlägg!

2009-09-02 @ 09:01:41
Postat av: åsa

hur gick orienteingen?

2009-09-02 @ 15:02:02
Postat av: Ebba

Vilket trevligt inlägg! Jag skall nog ta och göra övningen sen i kväll, låter intressant.



Roligt med orientering. Men visst har du en inbyggd kompass Lisa! Tänk när körde i Halmstad i somras. Utan minsta problem körde du oss rakt på målet! Inbyggd kompass kallar jag det.



2009-09-02 @ 17:39:34
Postat av: lisa

Nisse: precis vad jag tänkte!



åsa: orienteringen gick inte så värst bra, men det var väldigt roligt!! Det var väldigt mycket små stenar i skogen, och mycket små hålor, dessutom en lisa som är ovan att springa i skogen och vanliga joggingskor. Jag klarade mig utan att stuka någon fot men lyckades däremot skrapa upp min högra armbåge så det uppstod blodvite i en vurpa när jag jagade en kurskamrat på upploppet, typiskt!



Ebba: ja, jag minns oxå tydligt hur jag kom rakt på målet, inte minst tack vare att du också hittar så bra i halmstad.

2009-09-02 @ 22:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0