surdegsbröd

jag behöver hjälp, och tänker att bloggen är ett utmärkt forum.

Å har lämnat mig med tillfällig ensam vårdnad av surdegen. Är väldigt rädd att den ska dö, eller känna sig bortglömd. För att motverka sådana känslor försökte jag förra veckan baka mitt livs första surdegsbröd. Två dagar och ett paket rågmjöl senare låg två limpor i papperskorgen. Och som ni kanske vet ska det mycket till för att jag ska slänga mat. Ville bara gråta. Och som ni kasnke vet ska det ganska mycket till för det också.

Nu har jag arbetat upp momentum för att göra ett nytt försök. Känner mig lite ovillig att lägga ned två dagar till med oviss utgång, så har hittat ett kompromissrecept. Vad tror ni? Fördelarna är två - dels att måtten i receptet är i dl, väldig sällsynt i surdegssammanhang, och dels att det bara är en dags arbete, lika sällsynt. Vad jag gärna skulle vilja ha era synpunkter på är huruvida det är fusk att baka surdegsbröd som även innehåller köpt jäst?

Fränden, är det ok att använda din surdeg på det här viset?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Inte då att det är fusk!

2009-10-15 @ 12:41:02
Postat av: Anonym

du tycker inte det? vad bra!

2009-10-15 @ 12:48:28
Postat av: ebba

Jag tycker inte heller att det är fusk (för sist jag gjorde surdagesbröd använde jag lite vanlig jäst).

2009-10-15 @ 14:56:04
Postat av: åsa

vilken hädelse!

2009-10-15 @ 20:47:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0