not so good


Lyckat bikarbonatsbröd till vänster, inte så lyckat surdegsbröd till höger.

Det gick inte så bra, surdegsbrödet är ätbart men inte perfekt, som framgår av bilden. Vet inte varför det blir så ihopsjunket? Och enda anledningen att det alls är ätbat är för att det stod inne i 1,5h istället för 35 minuter. Trodde att degen skulle räcka till två limpor och hade redan smörat två formar när jag märkte att den bara skulle räcka till en, därav bikarbonatsbrödet. Men tjänar även ganska väl till att illustrera hur surdegsbrödet borde ha sett ut.

Kommentarer
Postat av: ebba

Lurigt... Sådär blir många av mina bröd också. trots att de får så mycket kärlek!!



Ytterligare matfråga, äter man skalet på färska fikon?

2009-10-24 @ 20:00:21
Postat av: susanna

någon teori om varför? kan väl inte vara så att de tyngs av all kärlek?



hm..vet ej, vet bara av erfarenhet att man inte ska äta skalet på kaktusfikon, då fär man taggar i hela munnen. du får prova och se hur det går?



går det bra att plugga?

2009-10-24 @ 20:33:21
Postat av: Ebba

Jag har ätit skalen ett tag nu utan några större biverkningar. Pluggandet har gått ganska bra, gjort ungefär det jag tänkt göra idag. Hur går det för dig? Jag tror att jag snart skall knyta mig. Jag skall ju upp i ottan! Glädjande är det dock att jag får en extra timme i natt.



Brödet är en gåta för mig (och för Håkan som lider av samma problem). Jag vet inte vad man skall göra med det... Men det brukar smaka gott ändå tycker jag.

2009-10-24 @ 22:08:17
Postat av: susanna

värst vad du är duktig, jag har inte fått gjort så mycket som jag hade tänkt mig.



jo, smakar väl ok, men skulle kunna bli så myycket bättre, blir så kompakt och degigt när det sjunker ihop på detta vis

2009-10-24 @ 22:29:33
Postat av: Lisa

mycket pedagogisk bild måste jag säga! Jag tror på knådning för att få det bättre... det kan ju helt enkelt inte vara fel att knåda! men vad vet jag, jag har inte bakat så många surdegsbröd (max 2) i mitt liv.

2009-10-25 @ 11:11:35
Postat av: susanna

men jag knådade i bunken med slev, eller räknas inte det? brukar du ha knådat när det blir såhär ebba?

2009-10-25 @ 15:27:20
Postat av: ebba

hmmm... jag har inte riktigt tänkt på huruvida jag knådar eller inte. Men lite rör jag säkert runt. Skall röra mer nästa bakomgång.

2009-10-26 @ 08:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0