krank

Ja usch, nu är jag sjuk igen, vad är det här! Innan min jobbfrånvaro i januari hade jag bara varit sjukledig en dag på två år, den dagen var jag magsjuk. Nu är jag uppe i 5 dagar på en månad, verkar inte bättre än att jag börjar bli en veakling.

Jag är nog iallfall bättre idag än igår, gårdagen tillbringades sovande i sängen, idag känns det som om jag kan vara uppe iallfall, även om det inte händer så värst mycket. För att bli frisk till fredag då vi ska åka till alperna har jag svalt en hel vitlöksklyfta (hackad i tre bitar för att underlätta för matsmältningen, inbillar jag mig) om dagen, tagit en drink med echinaforce varje timme och ätit massor av honung, c-vitamin och pepparot. Hoppas hoppas att det gör susen! Jag har iallafall ingen hög feber, så det tycks inte vara influensan, vilket jag är hemskt tacksam för. Jag har till och med en liten förhoppning om att kunna jobba imorgon, få se hur det utvecklar sig framåt eftermiddagen.


För på söndag tänker jag kasta mig ner för backarna här!

Jag tycker du har varit hemskt duktig på att blogga nu när jag tog en liten (ofrivillig) paus Nisse! M blev alldeles exalterad över modelltågen!

Herregud, så invecklat de har gjort det där med pensionsval. Jag fick hem ett brev för ett tag sedan (efter mitt och M:s bankbesök) där det stod att att jag, som stadsanställd, kan välja på ett antal förvaltare.

På valblanketten hänvisades till broschyren "valet är ditt" tror ni de hade skickat med en sådan broschyr? Eftersom det var en retorisk fråga är svaret förstås nej. Nu har jag letat med ljus och lykta på hela internätet, mest på SPVs hemsida (det var SPV som skickade blanketten till mig) efter den där broschyren, men den tycks inte finnas.

Har också letat efter någon typ av lista med ratings över vilken av alla förvaltare som tex har lägst avgifter. Någon sådan har jag inte heller hittat.

Så, jag skulle alltså kunna kryssa för någon av de sjutton förvaltarna på blanketten, men det känns mest som ett lotteri, inte vet jag om AMF pension, eller KPA fondförsäkring eller Nordea Liv & Pension är bäst... Eller kanske rent av någon av de andra fjorton. Jag vet inte heller vem som förvaltar min pension idag... phu! Och dessutom tror jag att just det här valet bara gäller en liten del, resten förvaltas nog av någon annan. Är inte det här lite väl invecklat? Jag kan väl inte vara den enda som är förvirrad?

Tanten på banken såg nog till att jag fick den här blanketten för att jag skulle välja Nordea förstås... eftersom hon jobbar där. Efter att ha läst i DN i förra veckan om Nordeas hutlöst höga avgifter på pensionssparande känns det dock inte aktuellt, så då är jag iallafall klar över något, det är ju bra!


Allting kanske klarnar när jag får det här...tss!

Jaha, om ni fortfarande läser nu tycker jag ni är hemskt duktiga. Pension måste väl vara något av det tråkigast tänkabara att diskutera.

Förresten, Å och S, hur har ni det med DN? Vill ni ha våran när vi är borta, dvs f.o.m fredag till söndagen därpå?

Kommentarer
Postat av: susanna

ja det är inte lätt det där, mitt brev kom igår, jag la det i mitt tidningsställ utan att öppna det, så jag tycker att du är duktig som försöker, du och m kanske kan ha någon slags temadag och gör lite kalkyler etc? Jag kan hjälpa till, helgsyssla när ni kommer till stockholm?

2009-02-03 @ 12:10:52
Postat av: Lisa

jaaa! det bokar vi in, helgtema pension!

2009-02-03 @ 14:09:30
Postat av: Ebba Bothén

Det låter så upphetsande! En helg kantad av orangea kuvert! Jippie!

2009-02-03 @ 22:22:12
Postat av: Lisa

Du får gärna vara med Ebba!

2009-02-04 @ 10:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0