fackpamp

I dag på eftermiddagen hände en så väldigt märklig sak. Klockan var halv fem, och jag funderade på att gå hem från jobbet. Verkar ju dumt att överdriva jobbandet första dagen. Då ringde telefonen

jag: Lantmäteriet Lisa
andra ändan: Hej det är Bengt
J: Hej Bengt! (Bengt är min idol! Jätte duktig Lantmätare som jobbar i Halmstad)
B: Hur är läget?
J. Bara bra, nyss hemkommen från Alperna.. Och så lite prat om skidåkning, fördelarna med aplerna jämfört med fjällen mm... men efter ett tag händer följande

B:  Jo, jag ringde egentligen för att fråga en helt annan sak
J: Jaha? (det hade jag nästan förstått, trodde inte han ringt för att prata skidåkning, särskilt som han inte ens visste att jag varit där)

B: Jo, jag undrar om du skulle vilja vara med i styrelsen för Lantmäteriakademikerna (facket), som Hallands representant. Och om du skulle kunna tänka dig att vara en av två i samverkansgruppen, som förhandlar lön för alla andra fackmedlemmar med Överlantmätaren 

J: Men..... men....
B: Jo, jag vet att du inte är med i facket.

J: Ehhh... jaha
B: Men jag tänkte att du skulle passa bra, när jag fick reda på att du inte är med i facket blev jag lite fundersam, men det skadar ju inte att fråga.

Ett så väldigt underligt samtal. Tala om att det kom som en blixt från blå himmel. För att uttrycka mig milt kan jag väl säga att jag inte direkt brinner för fackliga frågor. Vad som nästan är ändå underligare är dock att jag funderar lite på att tacka ja.

Jag hade verkligen inte tänkt gå gå med i facket, det är väl knappast en hemlighet att jag tycker att de stora facken som kommunal och LO (eller är det samma sak?) driver arbetarnas rätt lite väl långt när de strejkar och lockoutar.
 
Sveriges ingenjörer som det handlar om är är dock inte fullt lika... stridbara, mer resonliga som jag uppfattat det. Detta till trots är jag inte lockad av att vara med som "vanlig" medlem. Men att vara med i styrelsen verkar ganska intressant och lärorikt, förutom att det ser bra ut i CV:t får man enligt Bengt bra inblick i organisationen, får veta vad som är på gång och möjlighet att påverka i ett tidigt skede... Det där med att förhandla om andras löner med överlantmätaren vet jag inte vad jag ska tycka om. Men det måste väl ses som ett förtroende?



En annan fackpamp. Ett exempel som gjort att jag inte viljar gå med i facket. Men hon är nog beundransvärd för att hon kommit så långt och till hennes försvar får väl sägas att hon bara sköter sitt jobb.


Kommentarer
Postat av: Ebba Bothén

Nu är det snart fredag! Det skall bli roligt!

2009-02-17 @ 19:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0