behärskningsproblem

bloggar från jobbet, trevligt tidsfördriv! (inte riktigt sant, har faktiskt lunchrast) Behärskningsproblemet gäller fruktkorgen, kan man överdosera frukt? Har svårt för tanken att de ska behöva slänga någon överbliven frukt, ingen verkar vilja ha äpplen och päron...kanske ska ta hem och göra paj? Oh, eller konservera, och ge bort i julklapp, undrar om jag inte såg ett recept på päronchutney i metro häromveckan..is the excellent idea yeas? Kommer ihåg att åsa hade samma problem på sweco.  Inte lätt.

På tal om sweco, precis som där ligger det en vi-affär i anslutning till kontoret här, idag har jag skaffat deras veckoblad (spännande läsning!), visar sig att under december månad har de förutom vanliga veckoerbjudande dagserbjudande (slags julkalender). Idag var det potatis för 3 kr kilot, lite trist tycker jag, men imorgon, tada, bacon för 4 kr/paket, tokbilligt om jag inte har fel?

är det någon som har några roliga recept lämpliga för pepparkaksbak? Skulle ev vilja göra något lite roligare förutom pepparkakor och lussekatter, förslag mottages.

idag ska jag för övrigt på julkonsert som viss persons +1, var bara tvungen att nämna det.


Kommentarer
Postat av: ebba

JAg var inte heller så sugen på att göra vanliga pepparkakaor, så jag gjorde saffran- och mandelbiscotti samt kardemumma- och solrosfrönbiscottis. Juligt och mycket gott!MMMm...



Superenkelt:

4 dl mjöl

2½ dl socker

½ tsk bakpulver

2 msk smör

1 ägg

en nypa salt

+ smaksättning



Blanda alla torra saker. Blanda i smöret, sist ägget. Forma till längder. Platta inte till dem! Pensla med lite vatten.

Ugn 20 min i 175 grader, Ta ut och dela lite snyggt, sen 40 min i 100 grader.

2009-12-03 @ 12:39:38
Postat av: susanna

oh...ser en julklapp framför mig till valfri släkting, tack ebba!

2009-12-03 @ 13:02:58
Postat av: susanna

hm, mängd smaksättning?

2009-12-03 @ 13:04:01
Postat av: ebba

Tja, jag gillar ju både saffran och kardemumma så jag tog i rejält! Kanske 1-2 msk kardemumma och ½-1 dl solroskärnor. Saffran tog jag två paket, dvs 1 gram man behöver kanske inte så mycket men jag gjorde på känn. Ca 1 dl hackad mandel.

2009-12-03 @ 14:54:21
Postat av: susanna

merci!

2009-12-03 @ 15:00:59
Postat av: lisa

oh ja, de vi fick av dig var jätte goda ebba, rekommenderas varmt!

2009-12-03 @ 22:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0